Skip to content

Training gericht rapporteren

“We kennen de cliënt toch allang, mijn collega weet wel wat ik bedoel”. “Nou staat er weer ‘geen bijzonderheden’ – moet ik dat dan ook iedere dag noteren?” “De nachtdienst heeft genoteerd: Hou het in de gaten! – maar waar moet ik nou precies op letten? En wat moet ik daar dan over opschrijven?” “Als we nu met SOAP gaan werken, moet ik dan bij alle cliënten altijd dat hele verhaal opschrijven? Dan heb ik geen tijd meer om mijn werk te doen!”

Rapporteren is voor veel medewerkers een noodzakelijk kwaad. Tegelijk weten we dat veel schade in de zorg voortkomt uit misverstanden in communicatie. Goed en gericht rapporteren, zonder dat dit betekent dat er hele boekwerken worden geschreven, scheelt tijd en ergernis, en voorkomt misverstanden en fouten.

In onze training Gericht Rapporteren gaan we in op het belang van een goede rapportage en nemen de medewerkers daar praktisch in mee. We oefenen we met uiteenlopende praktijkvoorbeelden. We bekijken bestaande rapportages, rapporteren op basis van casussen op papier en op film, bespreken gewenst en ongewenst taalgebruik en nut en noodzaak van vaktermen. Medewerkers zijn heel concreet aan het werk, en kunnen wat er in de training wordt gedaan direct toepassen zodra ze weer aan het werk zijn. Deelnemers noemen onze aanpak leuk, verhelderend, praktisch en “als het dan toch moet, dan zoals die mensen van Facit het doen!”.

Wil je meer weten over deze of een andere Facit-training? Neem contact op met Angela van Bergeijk op angela.vanbergeijk@Facit.nl of 0251 212 202.

Back To Top