Onderzoek
Facit is niet zo maar een meetbureau of marktonderzoeksbureau. Wij ondersteunen en adviseren zorgaanbieders in de brede zin van het woord. Daarbij combineren we onze ervaring als onderzoeksbureau met onze expertise op gebied van kwaliteitssystemen en onze kennis en ervaring van kwaliteitsadvies. In onze onderzoeken benaderen we gericht cliënten en andere stakeholders. De uitkomsten kunnen we vertalen naar concrete verbeteracties die passen binnen de stijl en de omstandigheden van uw organisatie.
Tot de standaardwerkzaamheden bij de uitvoer van een onderzoek behoren:
- informatie voor betrokkenen;
- aanleveren van een steekproefbestand in
Excel, waarin automatisch een steekproef getrokken kan worden en getoetst wordt op representativiteit;
- assistentie bij het verrichten van de steekproeftrekking;
- dataverzameling;
- verwerken van de resultaten en het analyseren van gegevens;
- opstellen van een rapportage, desgewenst met conclusies en aanbevelingen.
Meer weten? Jannie Barwegen informeert u graag nader. Ze is bereikbaar via jannie.barwegen@facit.nl of het algemene telefoonnummer van Facit: 0251 – 212 202.
Bij narratieve metingen laten we cliënten, verwanten en/of medewerkers hun verhaal doen. Open vragen nodigen hen uit om te vertellen over hun beleving, over wat ze echt willen, over wat echt belangrijk voor ze is. Op deze manier geven narratieve metingen in korte tijd diepte-informatie, waar een zorgaanbieder veel mee kan.
Wat vinden cliënten en hun verwanten belangrijk? Het gaat bijna altijd om de atmosfeer: zijn de medewerkers invoelend en toegewijd, zijn de kamers persoonlijk ingericht? Is er een vaste aanspreekpersoon? Wordt het eten appetijtelijk en in een prettige omgeving geserveerd? Zijn er passende activiteiten?
Facit heeft medewerkers in dienst met een geoefend oog en oor. Zij hebben een uitgebreide ervaring in het afnemen van audits en groepsgesprekken. Ze weten waarop ze moeten letten en hoe ze hun indrukken kunnen omzetten in heldere, werkbare taal. Als HKZ- en Prezokennispartner zit daarbij het kwaliteitsdenken in het bloed, zonder dat daarmee de menselijke indrukken tekort gedaan wordt. Daarnaast kan Facit ‘mystery-guests’ inzetten die hun indrukken opsnuiven en teruggeven aan uw organisatie. Al deze elementen spelen een rol in narratieve metingen, waarbij het gaat om indrukken van de beoordelaar en gesprekken met betrokkenen.
Wilt u met ons een specifieke narratieve meting voor uw organisatie ontwikkelen? Neem dan contact op met Angela van Bergeijk
Bij panelgesprekken of groepsgesprekken gaat het er om dat cliënten, verwanten en medewerkers vertellen over hoe ze zaken in uw zorgorganisatie ervaren. Door deze gesprekken te laten leiden door een Facit-medewerker ontstaat de gewenste objectiviteit. en is het makkelijker de tongen los te maken in een veilige omgeving. Groeps- of panelgespreken kunnen met cliënten, familie, medewerkers en vrijwilligers en andere stakeholders plaatsvinden.