Skip to content

Kwaliteitsondersteuning op afroep: “Facit is extern onafhankelijk, én een collega”

Facit adviseurs zijn bij zorgorganisaties ook langdurig en structureel betrokken. Vaak bij kleinschalige organisaties die geen ruimte hebben voor een vaste beleidsmedewerker kwaliteit, maar wel behoefte aan structurele ondersteuning door iemand die de organisatie kent en vanuit diens visie en overtuiging kan meewerken. Stichting Mantelzorg en Dementie (SMD) is een kleinschalige organisatie die in verschillende wijken in Amsterdam laagdrempelige ondersteuning biedt voor mensen met dementie – al sinds jaar en dag biedt Facit daar kwaliteitsondersteuning op afroep. Sophie Lochtenberg komt er regelmatig over de vloer voor alle onderdelen van het kwaliteitswerk waar SMD ondersteuning bij wil.

Directeur Iris Luijendijk: “Dat begon ooit toen we nog gewoon alles zelf deden en vooral bezig waren met het werk op de vloer en niet zozeer met de administratie daar omheen: dat vonden we minder belangrijk, en daar waren we ook niet per se heel goed in. We wilden wel een kwaliteitscertificaat: dat moest echt van scratch af aan opgebouwd worden. Daar hebben we toen Facit voor benaderd”. Dat ging niet meteen van een leien dakje: “Het was een proces, waarbij wij steeds meer het belang van de inzet van een kwaliteitsmedewerker zijn gaan ervaren. Wij zijn ons er des te meer bewust van geworden dat de inzet op kwaliteitswerk door iemand die daar ook echt verstand van heeft en in geschoold is, meerwaarde heeft. We gingen dat gaandeweg steeds meer op waarde schatten. Kwaliteit doe je er niet even bij, dat moest echt onderdeel worden van de organisatie. Daar heeft Facit een belangrijke rol in gespeeld, en nog steeds. Structureren en structureel verbeteren: daar gaat het over”.

“Facit heeft structuur en overzicht gebracht, en op een manier die bij SMD past: laagdrempelig, vertrouwd ook omdat je elkaar al langer kent. Facitmedewerkers hebben allemaal echt iets met de zorg, ze snappen waarom wij dit doen. Ook al is het werk dat Facit doet bij SMD niet direct met de cliënten: Facitmedewerkers zien en voelen dat het kwaliteitswerk in dienst staat van wat er bij cliënten gebeurt”.

Typerend voor de Facit-werkwijze vindt Iris: “Jullie werken laagdrempelig, weten op een plezierige manier zaken te verbeteren. Het voelt als collega’s, terwijl er ook de onafhankelijke blik is van iemand ‘van buiten’: aanvullend op wat we zelf in huis hebben bij SMD. Die onafhankelijkheid maakt dat het ook makkelijker is om dingen te benoemen”.

Back To Top