Skip to content

“Facit kan echt het gevoel overbrengen dat kwaliteit van de hele organisatie is”

Marty van der Scheur is beleidsmedewerker kwaliteit en veiligheid bij De Hoogstraat Revalidatie – daarvoor was hij in een vergelijkbare functie werkzaam bij Revalide. Nadat hij Facit had leren kennen bij een training Waarderend auditen die door een Facittrainer werd gegeven via NEN, heeft hij Facit-ondersteuning gezocht bij de uitvoering van interne audits, en bij trainingen Interne audits, en Calamiteitenonderzoek via PRISMA.

Hoe kwam je bij Facit terecht? 

Ik was als kwaliteitsmedewerker bij een zorgorganisatie op zoek specifiek naar een training die zich richtte op waarderend auditen. Die heb ik gevolgd via NEN, en de trainer bleek van Facit te zijn. Ik had nog nooit van dat bureau gehoord, maar de inhoud en de manier van training sprak me zo aan, dat ik ging kijken wat Facit nog meer deed. 

Wat goed om te horen! Wat was het dat je zo aansprak? 

Die training gaf mij zo’n ander, verfrissend beeld op kwaliteit en op toetsen van kwaliteit. Het sprak de deelnemers aan op wat kwaliteit betekent voor de organisatie en hoe het daarmee onderdeel is van iedereen die er werkt: het werkte enthousiasmerend. We werden geconfronteerd met de urgentie, zonder dat het belerend was. Facit neemt een organisatie mee in de gedachte en werkwijze rond kwaliteit, en hoe iedere medewerker daarin een rol speelt – zonder dat het wordt opgelegd. Zo maak je medewerkers echt enthousiast over kwaliteit! Toen dacht ik: ik moet wat meer weten van dat Facit. 

Hoe kijk je terug op de Facitinzet bij de trainingen die Facit in-company bij jullie gaf? 

De kracht van Facit zit echt in: warm meenemen van de organisatie op soms gevoelige onderwerpen, zonder dat het voelt als toezicht of controle. Dat sluit heel goed aan bij onze organisatie. We zijn zorgmensen, gevoel en emotie speelt een rol in hoe we ons werk doen. Facit traint niet alleen op wat er moet en hoe dat moet, maar gaat een laag dieper. Wat is de motivatie hierbij, waarom is dit belangrijk?  

Van deelnemers heb ik terug gehoord dat de trainer ook goed kan schakelen in verschillende achtergronden en ervaring van deelnemers. Bij de PRISMA training hadden we deelnemers die al jarenlang calamiteitenonderzoeken deden, en deelnemers die nog niks wisten van PRISMA. Die kwamen allemaal voldoende aan bod. 

Wat zou jij benoemen als specifiek Facit aan de trainingen?  

In de voorbereiding krijgt de trainer de wensen en behoeften van de organisatie snel helder, door de kennis en ervaring van Facit. Ze hebben weinig woorden nodig om het echt passend te maken. In de uitvoering merk je dat de training effect heeft juist door naast techniek en vaardigheden ook te kijken naar hoe een audit of een calamiteitenonderzoek past in het grotere geheel van kwaliteit. Terwijl de aanpak en de oefeningen ook gewoon concreet zijn. Mensen die de trainingen hebben gevolgd, hebben echt weer nieuwe energie. Voor de organisatie is het ook belangrijk dat je je medewerkers enthousiast houdt. 

 

Back To Top