Cliëntervaringsmeting vanuit het Generiek Kompas 'Samen werken aan kwaliteit van bestaan'
De cliëntervaringsmeting vanuit het Generiek Kompas richt zich op cliënten die zorg en ondersteuning krijgen vanuit de aanspraken wijkverpleging en Wlz-verzorging en -verpleging. Dit omvat ook de doelgroepen die gebruik maken
van Eerstelijnsverblijf (ELV), Geriatrische Revalidatiezorg (GRZ), Geneeskundige Zorg voor Specifieke Patiëntengroepen (GZSP) en casemanagement dementie.
De zorg kan zowel thuis als (tijdelijk) op een zorglocatie worden geboden, ongeacht de financieringsvorm. Zorg kan zowel individueel als in groepsverband worden gegeven, door mantelzorgers, naasten en het sociale netwerk en door professionals, al dan niet met behulp van technologische hulpmiddelen.
De vragenlijst bestaat uit 10 vragen voor cliënten (uitkomstindicatoren), twee vragen voor de mantelzorger/naaste, twee open velden en de NPS-vraag. Zorgaanbieders kunnen aan deze landelijk vastgestelde vragenlijst zelf desgewenst extra vragen toevoegen.
De vragenlijst is bedoeld voor alle cliënten die zorg of ondersteuning ontvangen, behalve
– cliënten die minder dan één keer per maand zorg ontvangen;
– cliënten die niet mee willen doen aan het onderzoek;
– cliënten die palliatief terminale zorg ontvangen;
– kinderen die medische kindzorg ontvangen (0-18 jaar)
Deelname aan de cliëntervaringsmeting geschiedt op vrijwillige basis. Volgens het Handboek Ervaringsmeting Generiek kompas voor organisaties en professionals van verpleeg(huis)zorg, tijdelijke zorg en wijkverpleging moeten organisaties 80% van hun cliënten attenderen op het kunnen delen van hun ervaring middels de landelijk vastgestelde vragenlijst.
De cliëntervaringsmeting kan schriftelijk plaatsvinden of online, telefonisch, via interviews op locatie of een combinatie van deze methoden.
Uitkomsten worden voor zorgaanbieders op organisatieniveau inzichtelijk, maar ook op locatie-, regio-, wijk- of teamniveau. In de rapportage die Facit maakt, kun je kiezen voor de indeling die het beste past bij jullie organisatie en die het gemakkelijk maakt om de resultaten op te nemen in het Kwaliteitsbeeld.
Voor alle cliënten die daarmee ingestemd hebben en aan de criteria voldoen, kunnen we de uitkomsten aanleveren voor publicatie op ZorgkaartNederland. De uitkomsten leveren we, zodra dat mogelijk is, tot slot ook aan bij de (nog aan te stellen) gegevensmakelaar. Zij verwerken de data tot een landelijke benchmark en zorgen voor aanlevering van de gegevens bij het Openbaar Data Bestand van het Zorginstituut.
Meer weten? Of wil je een cliëntervaringsmeting starten? We overleggen graag met je! Je kunt ons bellen via telefoonnummer 0251 – 212 202 of mailen via onderzoek@facit.nl.